Svenska ägg ska vara top of mind
Svenska Ägg drag igång en långsiktig marknadssatsning för att stärka konsumenternas efterfrågan och medvetenhet kring ägg från Sverige.
Under 2025 inleder branchorganisationen Svensk Ägg en flerårig satsning för att få svenskarna att konsumera mer ägg.
– De svenska äggböndernas gemensamma satsning syftar till att stärka konsumenternas efterfrågan på svenska ägg, säger verksamhetsledare Marie Lönneskog Hogstadius i ett pressmeddelande.
Vill synliggöra mervärdena
Målet med kampanjen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen och att svenska ägg är det självklara valet
– Vi vill synliggöra de svenska mervärden som finns förpackade i varje enskilt ägg och den svenska äggbranschens betydelse, säger Marie Lönneskog Hogstadius.
Idag äter vi i Sverige cirka 213 ägg per person och år. Och målgruppen för marknadssatsningen är huvudsakligen unga vuxna konsumenter och barnfamiljer, men man siktar även på att nå ut till opinionspåverkare, restauranger, grossister och offentlig sektor.
Vill nå kunderna nära butikerna
Men syftet med kampanjen är också att öka kunskapen om den rosa checkens betydelse. Den visar att äggproduktionen uppfyller Svenska Äggs krav inom djurvälfärd, livsmedelssäkerhet, smittskydd och produktkvalitet, krav som sträcker sig längre än vad svensk lagstiftning kräver. De certifierade svenska äggen uppfyller också kriterierna för att få märkas med Från Sverige-märkningen.
– De svenska äggen kommer också att synas i redaktionell annonsering och i nationella kampanjer med utomhusreklam i butiksnära lägen. Vi vill nå kunderna nära matbutikerna och synas vid rätt tidpunkt för att stärka kopplingen mellan svenska ägg och matinköp. Att handla hem svenska ägg ska vara top of mind hos konsumenten, säger Marie och fortsätter.
– Ägg är ett klimatsmart livsmedel, näringstätt och rikt på protein – helt rätt i tiden. Svensk äggproduktion är också viktigt ur försörjnings- och beredskapssynpunkt, säger Marie.