”Varför började jag inte med det här tidigare?”
Krönika: När kommer den största allmänheten omfamna nya tekniska lösningar med intresse och engagemang?
Hittills i mitt yrkesliv har nya tekniska lösningar ofta kantrats med ett stort mått av skepticism och ifrågasättande av de flesta – till en början.
Den initiala och generella åsikten när någon form av nytt system, maskin, redskap, extra funktion i traktorn eller nya rön gällande växtodling presenteras är i de flesta fallen av den karaktären att i egenskap av användare eller investerare tycka att förändringen är onödig eller absolut kommer att skapa problem.
Att vara ifrågasättande och kritisk är i grunden en bra sak. Det leder till att tillverkare, innovatörer eller var än nyheten kommer ifrån behöver stå för sin sak och förklara varför en ny lösning eller en ny funktion är bättre än hur man har hanterat någonting tidigare.
Däremot tror jag att ha som regel att utgå ifrån att något nytt kommer innebära problem eller försämring, håller en tillbaka från att se nya möjligheter och på sikt även från att öka lönsamheten i sitt företag.
Hur hade det varit om man i stället omfamnar nya lösningar och idéer med intresse och öppenhet? Jag tror att det främst hade bidragit till ens egna personliga utveckling men också till att öka sina chanser för att hitta lösningar som effektiviserar ens företagande.
Autostyrningen är en teknisk lösning som alltid ligger nära till hands som referens och det är något jag flera gånger använt i tidigare krönikor. Men det räcker att gå tillbaka tio år så var inte autostyrning i lantbruksmaskiner en självklarhet på samma sätt som det är idag, även då fanns det en stor skepticism till huruvida en investering i autostyrning faktiskt var värt det eller inte. Jag tror att de allra flesta idag kan hålla med om att det är en rätt bra grej det här med autostyrning och det anses idag vara standardutrustning på de vanligaste traktortyperna.
Hade resan från skepticism till något som anses vara standardutrustning inte varit lika lång tror jag att många lantbrukare under längre tid hade sparat tid och pengar eftersom ens körningar i fält hade varit mera effektiva. Tänk om den stora majoriteten idag bestämt sig för att inte köra en enda gödningsgiva till utan att variera den utefter fältets variationer, vad hade det lett till?
Jag tror då att man om tio år hade sett tillbaka på det här året och tänkt ”Varför fattade jag inte det här beslutet tidigare?”. Troligtvis har ens skörd ökat samtidigt som ens ekonomiska resultat förbättras i och med att gödsel inte har slösats bort på fel ställen av fälten.
Tänk bara på möjligheterna vi redan har idag, om vi bara hade valt att istället ha en positiv inställning och vilja att lära för att se vad det kan göra för ens egna företag och vad det kan leda till.
Vad hade du mer kunnat utnyttja för funktioner i din traktor? Vad hade du kunnat använda det enorma informationsflödet ifrån dina skördekartor och karteringar ifrån ISOBUS maskiner till? Vad kommer du att se tillbaka på om tio år och tänka ”Varför började jag inte med det här tidigare för?”.
Både återförsäljare och tillverkare drivs av hur slutkunden agerar och hur deras företagande ser ut. Kommer viljan och intresset ifrån slutkunden följer även återförsäljare och tillverkare med och tillsammans kommer den tekniska utvecklingen gå fortare, vilket kommer leda till en mer effektiv växtodling.
Viktor Liedberg
Agrotekniker och Teknisk support på Axima