Ägg Från-Sverige viktigaste varan bland konsumenterna
Generellt visar Från-Sverige märkta produkter på bra tillväxt i dagligvaruhandeln. Men de svenska äggen är den viktigaste varan bland konsumenterna.
Från Sveriges attitydundersökning 2024 visar på bra tillväxt i mer eller mindre samtliga livsmedelskategorier i dagligvaruhandeln. Men ägg är det livsmedel som flest anser viktigast att köpa svenskt av.
– Konsumenterna tycker att det är viktigt att köpa svenska ägg. Ägg befäster sin första plats med en ökning från 78 procent (2023) till 82 procent (2024). Därefter rankas mjölk, fågel, potatis, nöt- och fläskkött som de viktigaste varorna att köpa svenskt av, säger Tina Stugemo, vd Svenskmärkning i ett pressmeddelande.
Tydlig prioritering
Undersökningen visar också att Från Sverige-märket växer snabbare än motsvarande kategorier utan märkningen både sett till värde och antal. Jämfört med samma period förra året ökade Från Sverige-märkta produkter 4,4 procent i värde och 4,5 procent i antal, medan motsvarande kategorier utan märkningen ökade 2 procent i värde och i stället minskade med -0,1 procent i antal.
– Det är fantastisk att Från Sverige-märkningen har fått en sådan fin utveckling hitintills i år, både när det gäller värde och antal. Siffrorna visar dessutom att Från Sverige-märkta produkter har en bra tillväxt i mer eller mindre samtliga livsmedelskategorier i dagligvaruhandeln. Det är tydligt att Från Sverige-märkta produkter prioriteras av konsumenterna, säger Tina.
Från Sveriges attitydundersökning 2024 bygger på de senaste siffrorna från NielsenIQ.